هزینه ساخت احداث پالایشگاه

هزینه ساخت احداث پالایشگاه


هزینه ساخت پالایشگاه

برای افرادی که قصد دارند اقدام به ساخت پالایشگاه نمایند، پیش از هر مسأله‌ای، بحث هزینه ساخت احداث پالایشگاه مطرح است. آن‌ها نیاز دارند که ابتدا برآورد نمایند که میزان هزینه لازم برای احداث پالایشگاه باید چقدر باشد. سپس بسته به برآوردی که انجام داده‌اند، هزینه لازم را تأمین کرده و وارد این حوزه شوند. بدون برنامه وارد هر مسیری که شوید، در نهایت به نتیجه نخواهید رسید. پس پیش از هر اقدامی، برنامه خود را آماده کنید.

هدف از ساخت پالایشگاه

هدف از ساخت پالایشگاه
هزینه ساخت احداث پالایشگاه

پیش از آنکه بخواهید اقدام به ساخت پالایشگاه نمایید، باید هدف خودتان را مشخص کنید. پالایشگاه‌ها به عنوان واحد‌های صنعتی، با اهداف متنوعی راه‌اندازی می‌شوند. این نمونه از پالایشگاه‌ها بیشتر با هدف پالایش نفت خام ساخته می‌شوند. با این تفاوت که از نظر مقیاس و ابعاد ممکن است با یکدیگر تفاوت داشته باشند.

امروزه که جمعیت کشور به شکل روزافزون در حال رشد است، در تمامی اقصی نقاط کشور نیاز به احداث پالایشگاهی وجود دارد. پس می‌توان با یک برنامه‌ریزی درس و برآورد هزینه ساخت احداث پالایشگاه اقدام به راه‌اندازی پالایشگاه‌های بزرگ و کوچک نمود. از سوی دیگر خطوط لوله نفت که به صورت پراکنده در بیشتر نقاط کشور وجود دارند، دلیل دیگری برای ساخت پالایشگاه‌ها به شمار ‌می‌روند.

جهت دریافت مشاوره رایگان هزینه ساخت احداث پالایشگاه و ساخت سازه فلزی با تپکو تماس حاصل فرمایید:
شماره تماس: 09121281343
می‌توان با ساخت پالایشگاه، محصولاتی همچون گازوئیل، گاز مایع، گوگرد، نفت کوره، نفت، قیر و بسیاری از مواد شیمیایی را تولید کرد. به طور کلی باید هدف از ساخت پالایشگاه‌ها را چنین بیان کنیم:

• تبدیل نفت خام به محصولات مفیدی همچون گاز مایع، نفت سفید، بنزین، نفت کوره، گازوئیل، قیر و …

• تولید سوخت‌هایی همچون بنزین و گازوئیل

• تولید مواد مورد نیاز برای صنایع همچون نفت کوره و قیر

• تولید مواد پتروشیمی همچون پلاستیک‌ها، رزین‌ها، لاستیک‌ها و …

• بهره‌برداری درست از منابع نفتی با فرآوری نفت خام

• کاهش آلودگی محیط زیست با حذف مواد آلاینده و غیر هیدروکربنی

• ایجاد اشتغال

مزایای اقتصادی ساخت پالایشگاه

مزایای اقتصادی ساخت پالایشگاه
هزینه ساخت احداث پالایشگاه

صرفه نظر از میزان هزینه ساخت احداث پالایشگاه که بسته به مقیاس پالایشگاه متفاوت خواهد بود، انجام این کار مزایای اقتصادی بسیاری برای کشور به همراه دارد. مزایایی همچون:

اشتغال زایی

بدون تردید راه‌اندازی پالایشگاه‌های کوچک و بزرگ، می‌تواند فرصت‌های شغلی بسیاری را در صنایع پایین‌تر ایجاد کند. این اشتغالات می‌توانند به افزایش درآمد و کاهش نرخ بیکاری کمک کرده و سطح زندگی در جامعه را بهبود بخشند.

جذب نقدینگی

هر چه میزان هزینه ساخت احداث پالایشگاه بالا باشد، باز هم راه‌اندازی آن منجر به جذب نقدینگی سرگردان در کشور خواهد شد. این نقدینگی می‌تواند منجر به سرمایه‌گذاری اقتصادی در بخش‌های دیگر شده و رونق اقتصادی را به همراه داشته باشد.

افزایش درآمد‌های ارزی

افزایش درآمد‌های ارزی
هزینه ساخت احداث پالایشگاه

پالایشگاه‌ها که فرآورده‌های نفتی تولید می‌کنند، می‌توانند به میزان قابل توجهی درآمد‌های ارزی کشور را افزایش دهند. این درآمد‌ها به منظور توسعه بخش‌های مختلفی از اقتصاد مورد استفاده قرار خواهند گرفت. در نهایت می‌توان وابستگی به صادرات نفت خام را در کشور کاهش داد.

محرومیت زدایی و توسعه مناطق ساحلی

از آنجایی که بیشتر پالایشگاه‌ها در مناطق ساحلی احداث می‌شوند، این مسأله می‌تواند منجر به رونق مناطق ساحلی شده و در آن محیط‌ها محرومیت زدایی نماید.

توسعه صنعت پتروشیمی

راه‌اندازی پالایشگاه‌ها در کنار تمامی مزایای اقتصادی یاد شده، به توسعه صنعت پتروشیمی هم کمک شایانی می‌نماید. این صنعت می‌تواند با تبدیل کردن فرآورده‌های نفتی به محصولات پتروشیمی، ارزش افزوده بسیار بالایی را ایجاد نماید. در نهایت صنایع پایین دستی را توسعه بخشیده و فرصت‌های شغلی مرتبط زیادی هم ایجاد کند.

توسعه دانش فنی و فناوری

راه‌اندازی پالایشگاه‌ها نیاز به دانش فنی بسیار بالایی دارد. به این دلیل که این نوع از پروژه‌ها با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته و به روزی که متخصصان با آن آشنا هستند راه‌اندازی می‌شوند. در نتیجه ساخت پالایشگاه‌ها می‌تواند به ارتقای سطح دانش فنی و تکنولوژی هم کمک شایانی نماید.

کاهش وابستگی به واردات

در نهایت باید بگوییم حتی اگر هزینه ساخت احداث پالایشگاه بالا هم باشد، باز هم مزایای اقتصادی آن فوق‌العاده زیاد خواهد بود. به عنوان مثال ساخت پالایشگاه‌ها در کشور، اجازه می‌دهد تا بتوان فرآورده‌های نفتی تولید کرده و از واردات بسیاری از این فرآورده‌ها به کشور جلوگیری نمود. این مسأله منجر می‌شود تا در تجارت کشور نوعی تعادل ایجاد شده و بتوان در برابر تحریم‌های نفتی مقاومت بیشتری نمود.

هزینه ساخت پالایشگاه چقدر است؟

میزان هزینه ساخت احداث پالایشگاه به جمعی از هزینه‌ها اطلاق می‌شود، که باید برای راه‌اندازی و ایجاد یک پالایشگاه آن‌ها را مد نظر قرار داد. این هزینه‌ها شامل هزینه‌های خرید ماشین آلات و تجهیزات، هزینه بررسی و طراحی، هزینه مربوط به کارکنان، هزینه تهیه مواد اولیه و همچنین هزینه‌های مربوط به ساخت و نصب زیرساخت‌های لازم به منظور عملکرد بهتر پالایشگاه می‌شوند.

در اصل باید بیان کنیم که هزینه ساخت پالایشگاه ممکن است در بیشتر مواقع بالا باشد؛ زیرا برای راه‌اندازی پالایشگاه نیاز به استفاده از تکنولوژی پیشرفته و کاهش هدر رفت‌ها وجود خواهد داشت. البته بررسی دقیق به منظور انتخاب هوشمندانه تجهیزات و ماشین آلات، می‌تواند این میزان هزینه را کاهش دهد. با این حال باید قبل از راه‌اندازی پالایشگاه، تمامی جنبه‌های مالی و فنی مورد بررسی قرار گیرد.

به طور کلی و با توجه به نکاتی که بیان نمودیم، کل هزینه‌ای که برای سرمایه‌گذاری جهت احداث پالایشگاه لازم است، مبلغی تقریباً معادل ۳ میلیارد یورو خواهد بود. بهتر است این نکته را نیز مد نظر قرار دهید که برای راه‌اندازی یک پالایشگاه بیش از ۶ سال زمان لازم خواهید داشت. در نتیجه هزینه‌های عملیاتی در طی این سال‌ها برابر با صفر خواهد بود.

همچنین هزینه ساخت احداث پالایشگاه می‌تواند بسته به نرخ تورم در طی این سال‌ها، با افزایش مواجه شود. پس باید در کنار بررسی هزینه‌های سرمایه‌گذاری و عملیاتی راه‌اندازی پالایشگاه، درآمد‌های عملیاتی، میزان فروش فرآورده‌های تولیدی و دیگر موارد را نیز مورد بررسی قرار دهید.

انواع پالایشگاه‌ها

انواع پالایشگاه‌ها

بسته به محصولاتی که می‌توان در پالایشگاه‌ها تولید کرد، سه دسته پالایشگاه قابلیت احداث دارند. از جمله:

• پالایشگاه سوخت: این نوع پالایشگاه‌ها با هدف تولید سوخت‌هایی همچون گاز مایع، بنزین، نفت سفید، گازوئیل و … راه‌اندازی می‌شوند. همچون پالایشگاه آبادان، پالایشگاه تهران، پالایشگاه اراک و …

• پالایشگاه نفت: این نوع پالایشگاه‌ها برای تولید محصولاتی همچون قیر، انواع روغن‌ها و روان‌کننده‌های سبک و سنگین و … راه‌اندازی می‌شوند. همچون پالایشگاه نفت بهران، پالایشگاه نفت پارس و …

• پالایشگاه پتروشیمی: این نمونه از پالایشگاه‌ها نیز فرآورده‌های نفتی تولید می‌کنند که شامل‌اتیلن، آروماتیک، بوتادین و … می‌شوند. همچون پالایشگاه ستاره خلیج فارس

مراحل راه‌اندازی پالایشگاه

برای این که بتوان با یک برنامه‌ریزی دقیق و مؤثر اقدام به راه‌اندازی و ساخت پالایشگاه نمود، باید مراحل زیر را طی کرد.

تدوین طرح توجیهی ساخت پالایشگاه

سرمایه‌گذارانی که تمایل به احداث پالایشگاه دارند، در ابتدای فعالیت خود باید از ارگان‌های مربوطه مجوز دریافت کنند. برای این کار آن‌ها نیاز دارند که یک طرح توجیهی از پالایشگاهی که مورد نظرشان است تنظیم کرده و به ارگان‌های مربوطه ارائه نمایند. در این طرح توجیهی، هزینه ساخت احداث پالایشگاه، نوع دانش فنی و عملیاتی توسط کارشناسان مورد بررسی قرار گرفته است.

سرمایه‌گذارانی که طرح توجیهی ارائه می‌کنند، می‌توانند از آن برای دریافت وام نیز استفاده کنند. به این دلیل که بانک‌ها باید ابتدا از طرح توجیهی ارائه شده توسط سرمایه‌گذار اطمینان حاصل نمایند، سپس تسهیلات مورد نیاز را به‌ایشان بپردازند.

یافتن سرمایه مورد نیاز برای ساخت پالایشگاه

اصولاً هزینه ساخت احداث پالایشگاه‌های کوچک زیاد نیست و سرمایه هنگفت لازم ندارد؛ با این حال باید یک سرمایه اولیه‌ای برای شروع فعالیت وجود داشته باشد. پالایشگاه‌های کوچک قادر هستند در روز بین ۲۰۰ تا ۲۰۰۰۰ بشکه نفت خام پالایش نمایند. پس آن‌ها نیاز دارند که سرمایه اولیه خوبی داشته باشند که بتوانند میزان پالایش مفید خود را در روز افزایش دهند.
میزان سرمایه اولیه برای راه‌اندازی پالایشگاه، بسته به فرایند پالایش نفت خام و دیگر محصولاتی که تولید می‌شود، تعیین خواهد شد. در طرح توجیهی باید به صورت دقیق به این مسأله توجه نمود؛ زیرا دیگر شاخص‌های مالی بسته به این مسأله تحلیل خواهند شد.

محاسبه هزینه ساخت احداث پالایشگاه

برآورد و محاسبه میزان هزینه‌ها در راه‌اندازی چنین کسب و کاری، باید با دقت و بسته به داده‌های روزانه و اطلاعات دقیق جمع‌آوری شود. تنها در این صورت است که می‌توان منابع مالی را برای پرداخت توسط سرمایه‌گذاران تعیین نمود. به منظور تنظیم دقیق تمامی شاخص‌های مالی، باید هزینه‌ها از کوچک به بزرگ محاسبه شده و بررسی گردند.
میزان هزینه ساخت احداث پالایشگاهبا توجه به هزینه زمین، هزینه نیروی کار، هزینه مصرف سوخت و … محاسبه خواهد شد. نویسندگان طرح توجیهی با نهایت دقت این مسأله را مشخص می‌نمایند تا پروژه دارای کارآمدی بیشتری باشد.

به این post نظر بدهید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *